Stresshåndtering

unsplash-logoAlex Kotliarskyi” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>Photo: Unsplash.com

Når du kommer til mig med en stresstilstand, begynder vi med en grundig udredning af din livssituation. Hvad er det på spil i dit liv? Hvad er din historie? 

Når det er arbejdslivet, der forårsager stressen, støtter jeg dig og udvikler strategier sammen med dig ift. hvordan du kan prøve at forholde dig konkret, følelses- og tankemæssigt. I den process kan det give mening bl.a. at benytte den mellemlange test fra National Forskningscenter for arbejdsmiljø i psykisk arbejdsmiljø.

Da stress ofte er en tilstand der opstår fordi man ikke har været afslappet nok, kan man også blive stresset af at være arbejdsløs. Arbejdsløse bliver som regel snydt for den slags afslapning man først tillader sig selv, når man føler, at man har udrettet noget i et socialt fællesskab. Desuden kan arbejdsløshed været forbundet med stressende bekymringer og lavt selvværd.

Uanset om du er i arbejde eller ej, giver det mening at belyse hvordan du forvalter dig selv.

Vi ser på kost, søvn og motion. Mange der har været stressede gennem længere bør få foretaget en blodprøve for at undersøge niveauet af bl.a. B12 vitamin. Mange med stress kan også have godt af at leve mere “anti-inflammatorisk” i en periode dvs. en kost med bl.a. mindre sukker. Humør og energi påvirkes stort af kost.

Hvis du samtidigt med din stress oplever lav energi, tester vi for depression, og vi iværksætter måske “energiregnskabet”, eller andre redskaber fra den kognitive terapi.

Når man er stresset kan det give mening, at forholde sig til livet på et mere bredt plan. Jeg har hjulpet mange, som ikke var klar over, at deres privat liv bidrog til deres stresstilstand.  Hvordan forvalter du dig selv i dit privatliv? Vi drøfter familie, venskaber, netværk, dating, kærlighed, parforhold. Oplever du konflikter her, eller ensomhed? Hvad med interesser, hobbyer, boligsituation og privatøkonomi? Stress er ofte forbundet med, at man både føler sig presset i arbejdsliv og privatliv, og derfor aldrig får koblet ordentligt af.

Derudover er det svært at sige mere generelt hvordan jeg arbejder med stress, da stress udvikles af mange forskellige årsager og opleves meget individuelt. Man kan sige det sådan, at vi alle har unikke sårbarheder, der kan udløses af stress. Således er der nogen der fx kan udvikle angst pga stress, mens andre bliver depressive og andre igen primært har kropslige reaktioner forbundet med det af stressen afledte kompromitterede immunforsvar.

“Stress” kan i det hele taget være en vanskelig størrelse at forstå. Alt i medens man skal tage stress meget alvorligt, skal man også skelne mellem forskellige slags stress. Et godt liv er fx præget af moderat stress. De fleste vigtige ting i vores liv er stressende. Når der er noget på spil for os, oplever vi faktisk stress. Noget stress er sundt, andet er usundt. Det er også vigtigt at arbejde med, at man må forvente lidt stress når man kommer tilbage i arbejde efter evt. stress sygemelding.

Via samtaler med redskaber fra coahingpsykologien og den kognitive terapi, samt rådgivning fra min erfaring med erhvervspsykologi, klæder vi dig på til at være i dit liv med mere overskud og sjælero.  Et forløb strækker sig typisk ml 5-15 sessioner.

Her har jeg opsummeret viden om stress. 

Læs om priser og tider her. 

 

 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: