Foredrag: Gamification af personlig udvikling

Vejen til personlig udvikling og kampene der skal tages, foredrag 30 – 120 min.

 

Hvis du vil have personlig power og kunne se dig selv i øjnene, skal du kunne overvinde dine basale psykiske behov. Som Sun Tzu (544-496 f.v.t.) beskriver det i “Krigskunsten”, er sejren over en selv, nemlig den vigtigste. For enten kontrolleres du af dine basale psykiske behov, eller også kontrollerer de dig. Og hvis du ikke engang kan lede dig selv, kan du heller ikke lede noget andet.

Thomas introducerer dig til den seneste forskning i motivation og personlighed, og bruger et dels evolutionspsykologisk, dels psykoanalytisk perspektiv og gamification for at hjælpe dig med at “vinde over dig selv”.

Noget ellers meget komplekst og abstrakt, bliver konkret og brugbart. Du bliver således inviteret til at se dig selv som “Marius” i dit eget liv. Dine psykiske behov bliver til “bosser”, som du må bekæmpe, og nøjagtigt som Marius vil du se, at du kan vokse i styrke af det.

Der er 4 store bosser i dit indre, med hver deres mål, behov, ønsker og styrker. Hvis du kontrolleres af en eller flere af disse bosser, vil du fx være optaget af få ret, vinde diskussioner og være i kontrol, at være elsket og accepteret af alle, at være dygtigst, fejlfri og beundret, samt at beskytte dig selv mod alt, der kan gøre dig flov, og se undgåelsen af farer og følelser af usikkerhed, som største prioritet i livet.

Hvis du derimod har kontrol over dine psykiske behov, overgiver du dig til samtaler og situationer, der kan blotte dine begrænsninger, tager initiativ til svære samtaler, siger ja til krævende forfremmelser og er fx den, der tager kontakt til et tabt familiemedlem. Du er en man tiltror viden, tillid og ledelse.

Thomas tager dig gennem gribende fortællinger med cases fra sit arbejde, og liv som psykolog, og giver dig enkle og stærke redskaber til at forstå og overvinde dig selv med.

 

Boss nr. 1

Kaldenavn: Kærlighedsmonstret

Strategi: Få alle til at synes godt om en. Undgå ærlige, eller meget direkte mennesker. Undgå at blive afvist. Nogle gange afvise andre, blot for ikke at blive afvist selv.

Behov: At blive elsket og accepteret

Håb: Evig harmoni og totalt fravær af dårlige vibes

Power: Kan få dig til at føle dig forladt og uduelig, med mindre du følger dens strategier til punkt og prikke. Kan gøre dig trist og ensom, også selvom der ingen konkret anledning er, og derved overbevise dig om, at du ikke er elsket med mindre du arbejder hårdt for det hele tiden.

 

Boss nr.  2

Kaldenavn: Kaptajn kontrol

Strategi: Altid vide bedst, i hvert fald på ens eget område, nogle gange også på andres områder. Sikre at du er i fuld kontrol hele tiden, også selvom det kræver at du lyver, endda over for dig selv, overdriver, eller andet kreativt. Den sociale strategi er stabilt sort/hvid, den vil holde sig væk fra autoritetsfigurer, samtidigt kan den lide at være sammen med dem, for at spejle sig i dem. Når situationer er uklare kan den drage forhastede konklusioner og forvrænge virkeligheden til at stemme over ens med dens sandheder.

Behov: En oplevelse af total sikkerhed, eksistentielt, reelt, følelses-, oplevelses- og tankemæssigt. Kontrol, frihed og fred

Håb: En total frihed fra restriktioner og farer.

Power: Kan få dig til at føle dig ubehageligt til mode, og give nerver, panikangst og endda OCD tanker hvis du prøver at bryde med dens regler for dit liv. Kan få dig til at fremmedgøre dig over for mennesker, der er uenige med dig, eller på anden måde truer dens kontrol.

 

Boss nr. 3

Kaldenavn: Smukke Mig

Strategi: Strategierne varierer, de er ofte noget som, at ville være den bedste. Have totalt orden i ting. Gå godt klædt. Have de bedste replikker. Aldrig et øjeblik være bagud. Holde dig fra folk, der kan minde dig om at du måske nok er lidt normal, eller holde dig til at være sammen med særligt dygtige typer, for at spejle dig i dem (som kaptajn Kontrol Bossen). “Læse pensum før man går til undervisning”, undgå nederlag koste hvad det vil. At søge perfektionen for at opleve kontrol (den hjælper ofte boss nr. 2).

Behov: At være beundret, elsket, være bedst.

Håb: At du vil blive den vigtigste person der er.

Power: Den kan forblænde dig, hvis du får succes, og overtage dig fuldstændigt. Den kan få dig til at glemme din selvkritiske sans og den klædelige ydmyghed visner helt under dens fødder. Den kan gøre dig manipulerende og grov. Den kan overtage dit fokus, og få dig til at sammenligne dig med dygtige, smukke andre hvis du slapper for meget af. Den kan lamme dig med skam- og fiaskofølelser hvis du ikke følger dens ordrer. Det er fx den, der får folk til at rødme.

 

The Bonus Boss nr. 4

Kaldenavn: Mørket

Strategi: Undgå at risikere noget, hold tanker private, afvis andre, find stabilitet i noget negativt, fx samfundet, politikerne, dårlige ledere, eller måske bare find stabilitet i bitterhed og håbløshed. Se glade, eller optimistiske mennesker som åndssvage.

Håb: At ting der går dig på, går væk af sig selv. At der vil være forløsning i, ikke at være elsket. I sjældne øjeblikke håber den, at du kan triumfere ved at tage afstand fra dig selv (den er den mest irrationelle Boss).

Power: Den kan give dig skam, skyld, frygt, vrede og angst, selv når hverken du, eller andre har gjort noget galt. Den kan få dig til at være uopmærksom og ukærlig, den kan slette gode minder og selvværd og dens største trick, er, at den kan lade som om, at den er dig, så du ikke kan se forskellen.

På foredraget bliver du taget med igennem en hæsblæsende, underholdende og vedkommende fortælling om Thomas’ arbejde med og sejre over klienters, og ikke mindst hans egne Bosser, på rejsen mod et mere modent og stærkt liv. 

1 thought on “Foredrag: Gamification af personlig udvikling

  1. Pingback: Foredrag

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: